Så lyckades ICA med sina reklamfilmer

Det finns knappast några reklamfilmer som har blivit så omtalade under de senaste åren som ICA-reklamerna. ”har du sett den nya ICA-reklamen?” var en av de vanligaste replikerna på jobben och i skolan. Men vad är det som har gjort dem så framgångsrika? Och hur kan du kopiera detta tankesätt i dina egna reklamfilmer?

Om du själv ska släppa en reklamfilm kan du låta dig inspireras av framgångsrika sådana för att försöka få större spridning. Du bör ta hjälp av en seriös filmproduktion Stockholm som kan hjälpa dig med skådespelare, utrustning och allt annat som behövs. Dock behöver du ha en riktigt bra grundidé och en tydlig bild om vad som ska säljas.

ICA lyckades med en stor portion humor

Under åren har välbekanta namn som Loa Falkman och Björn Kjellman setts i ICA-reklamerna. Men när de sändes för första gången 2001 så var det inte kända skådespelare som gjorde att de fick så stor uppmärksamhet. Tvärtom var det inga kända skådespelare som syntes. Det som istället gjorde att ICA-reklamerna blev så otroligt populära var den roliga humorn. Det kom en ny reklamfilm varje vecka och alla var uppbyggda på en liten sketch. I sketchen användes de varor som var nedsänkta för veckan.

Du kan också lyckas med humor

Om vi tittar historiskt så har humor alltid varit ett lyckat koncept när det kommer till reklamfilmer. Dock gäller det att din reklamfilm ligger rätt i tiden och inte får motsatt effekt. Därför kan det också vara bra att lyssna in din målgrupp och testa din reklamidé på några oberoende innan du börjar spela in. Det sägs att all publicitet är bra publicitet men du vill inte skapa ett drev på något sätt. Då kommer även din produkt att förknippas med negativa artiklar och kommentarer.